Monday 21 June 2021

IKLAN SEINDAH RUPA!!! ESP BANTU TURUNKAN PARAS KOLESTEROL!!!

Hi semua!!! 

Salam sejahtera kepada semua pembaca blog....

Nak cerita banyak hari ni..memandangkan mood dalam keadaan happy ni..

Pada tahun 2018, saya perasan berat badan saya semakin bertambah dan perut pun terasa boroi...bila pakai uniform kerja..rasa ketat je di paha dan pinggang. Apabila di timbang berat badan..oo..my God!!...paling berat saya pernah capai adalah 59kg...kalau nak tahu...saya ni jenis badan kecil boleh tergolong dalam golongan petite kot...dengan ketinggian 151cm..semenjak dari kecil saya jenis yang susah nak naik berat badan..sehinggalah saya berumur 28 tahun ke atas..metabolisme saya menurun..macam mana saya tahu????...sebab daripada kenaikan berat badan saya yang mendadak ...kalau dulu makan banyak mana pun..sure tak kan naik berat badan punya..masih juga ‘sekeping’ macam tu..hehehe..

So...daripada situ saya pergilah buat health screening di Hospital tempat saya bekerja..syukurlah sebagai staff..health screening semua free je..so sesiapa staff kerajaan..rugi lah kalau x buat health screening..sebab kalau di swasta..nak check semua darah2 tu perlu keluarkan rm berpuluh ringgit...ada yang sampai beratus... 

Dan bila result darah dah ada..terkejut juga masa tu..tengok result kolesterol tinggi 5.3..lebih daripada paras normal..so semenjak dari situ lah saya di diagnosed mild dyslipidemia..so jangan ingat badan kita kecil..x obesiti..xda penyakit ya!!..🤭🤭🤭..

Tetapi..kesedaran tu masih belum ada lagi..masih belum insaf..sebab fikir..Ala..masih rendah lagi tu..masih ok...
Pada tahun berikutnya iaitu 2019 saya buat check up...dan lebih mengejutkan..kolesterol saya semakin naik sehingga ke 5.9..dari sini baru saya rasa ada keinsafan...hehehe..bermula daripada situ..saya cuba mengamalkan pemakanan yang sihat..bersenam...trying to cut sugar intake dan fast food..ada lah sekali sekala makan fast food tu..tipu lah xda makan kan???.. 

Pada tahun 2020, saya buat lagi health screening..syukurlah pada masa ni..kolesterol dan turun ke 5.5..pada awal Tahun 2021..saya berniat..saya mesti turunkan paras kolesterol dalam darah saya sehingga ke paras yang normal...tekad dah ni..So saya amalkan ESP soy secara konsisten dari Januari sehingga Jun ni di samping jaga juga pemakanan dan senaman... AMAZINGLY!!! Paras kolesterol turun ke paras normal 4.9...WOW!!!!...perasaan tu happy sangat..apa taknya..sebab saya xnak lah on ubat kolesterol dalam usia yang masih muda seperti beberapa orang rakan saya...so saya pilih untuk berusaha hidup dan makan secara lebih sihat..siapa yang x nak badan sihat sampai tua kan???...
Di sini saya letakkan sekali result darah saya dari tahun 2018 sehingga tahun ni 2021...mesti ada buktikan...hehehe..


Paras HDL semakin naik..HDL (kolesterol baik)



Paras LDL semakin menurun..LDL(Kolesterol Jahat)


Bagi sesiapa yang nak berusaha untuk nak turunkan kolesterol..jom lah beramai2 cuba amalkan ESP soy dan omega guard..saya sudah...anda bila lagi???? 

Pengedar sah Shaklee 
Angela Ipan 
0146867989

No comments:

Post a Comment